Den moderne kunstmarkedet ble skapt på en enkelt kveld. Den 15. oktober 1958 arrangerte Sotheby’s i Bond Street en såkalt 'event sale' av impresjonistiske malerier fra samlingen til den amerikanske bankeren Erwin Goldschmidt. Auksjonen inkluderte tre verk av Manet, to av Caillebotte, ett av Van Gogh og ett av Renoir. Filmstjerner og andre kjente personer møtte opp i svart slips, og så syv malerier gå for imponerende 781,000 pund – på den tiden den høyeste prisen som noen gang hadde blitt oppnådd for et enkelt kunstverk. Over natten ble London sentrum for kunstmarkedet, og Sotheby’s etablerte seg som et internasjonalt auksjonshus. Dette arrangementet markerte en maktforskyvning fra kunsthandlere til auksjonsmeglere, og banet vei for at impresjonistiske malerier skulle dominere markedet de neste førti årene. I dette nye klimaet ble Sotheby’s og Christie’s et mektig forretningsduopol – like aggressive og dominerende i kunstsalg som Pepsi og Coca-Cola i brusmarkedet. Den påfølgende utvidelsen av markedet ble ledsaget av stigerende priser, fargerike skandaler og juridiske dramaer. Gjennom årene ble London en livlig arena for kunstinteresserte, med en stadig økende interesse for impresjonistiske kunstverk.