Rosemary's Baby er ikke bare en av de mest betydningsfulle filmene fra slutten av 1960-tallet, men regnes også blant de beste innen skrekkfilmgenren. Dette moderne gotiske eventyret kombinerer kunstneriske elementer med populær underholdning, og finner en unik plass mellom mer følelsesladede filmer og de som fokuserer på sanseinntrykk. Michael Newtons analyse av filmen tar for seg dens utvikling i en tid der Hollywood balanserte mellom tradisjon og modernitet, med trusler fra fjernsynet og kulturelle endringer. Han belyser innflytelsen fra superprodusent Robert Evans, filmprodusent William Castle, regissør Polanski, samt de ledende skuespillerne som Mia Farrow og John Cassavetes. Gjennom en grundig tekstuell analyse av dekodingen av filmens budskap og resonanser, undersøker Newton også filmens mottakelse, dens kulturelle betydning og arven etter filmen. Rosemary's Baby har fått en ytterligere dimensjon med koblinger til den tragiske drapet på Polanskis kone og ufødte barn utført av medlemmer av Manson-kulten, og ikke minst de påfølgende kontroversene som har blitt knyttet til filmen.