Boken 'Classrooms and Clinics' gir en grundig vurdering av utviklingen av helsepolitikkene for offentlige skoler fra slutten av det 19. århundre til de tidlige årene av den store depresjonen. Richard A. Meckel utforsker hvordan tidlige forkjempere for barnas helse og reformatorer i tidlig 1900-tall søkte å bruke urbane skoler for å levere helsetjenester til barn fra sosioøkonomisk vanskelig stilte og medisinsk underserved grupper i grunnskolen. Målet deres, ifølge Meckel, var å bedre barnas helse og dermed deres faglige prestasjoner. Forfatteren plasserer disse innsatsene i en bredere offentlig diskurs fra slutten av det 19. og tidlig 20. århundre, som knytter skoler og utdanning til barnas helse, særlig i byer og tettsteder. Han beskriver og forklarer hvordan denne diskursen og skolehygiene-bevegelsen den inspirerte, fungerte som avgjørende arenaer for å forhandle om hvilken art og omfang som det offentlige skolene – og i forlengelse staten – hadde ansvar for i dette området.