Forfatterne fra slutten av det 17. århundre og tidlig 18. århundre levde i en tid preget av betydelige økonomiske endringer. De anerkjente at den globale handelen med alkohol og tobakk kunne gi England en lysere finansiell fremtid, til tross for at overdrevent forbruk hjemmebar mange moralske utfordringer. Denne engasjerende og originale studien undersøker hvordan litterære satirikere formidlet disse forbruksgjenstandene og de tilknyttede bekymringene rundt den endrende britiske identiteten i sitt arbeid. Riley følger den satiriske framstillingen av vin, øl, ale, gin, pipe tobakk og snus fra begynnelsen av Charles II's styre, gjennom den økte populariteten til tobakk, frem til slutten av Gin Craze, og viser hvordan disse temaene kom til uttrykk i libertinske dikt og skuespill, anonymt vers, balladeoperaer og satiriske verker av kjente forfattere som Gay, Pope og Swift. Gjennom å fokusere på sosiale bekymringer knyttet til klasse, rase og kjønn, undersøker Consuming Anxieties hvordan satirikere hevet Storbritannias økonomiske kraft på verdensarenaen, samtidig som de kritiserte virkningen av luksusforbruk på den britiske kroppen.