Boken 'Disputing Discipline' undersøker hvordan både globale og lokale barnerettighetsforkjempere arbeider innenfor skolesystemene på Zanzibar for å utrydde fysisk avstraffelse, og hvordan disse innsatsene påvirker øygruppens moralske og politiske miljø. Gjennom en balansert vurdering av både barns og voksnes perspektiver, dykker Fay ned i hva barnebeskyttelse innebærer for barn på Zanzibar, som navigerer i skiftende krav fra både globale og lokale frykt for barnebeskyttelse, samtidig som de vokser opp til å bli fromme og ansvarlige voksne. Ved hjelp av en visuell og deltakende etnografisk tilnærming som fremhever unge menneskers stemmer gjennom deres poesi, fotografier og tegninger, kombinert med en detaljert analyse av svahili-språket, viser Fay hvordan barns synspunkter og erfaringer kan forandre vår forståelse av barnebeskyttelse. Denne boken demonstrerer at for å forbedre tiltak, må beslutningstakere og praktikere forstå barnebeskyttelse utover en rent politisk forståelse av begrepet og respondere på virkeligheten barna møter.