I den amerikanske oppfatningen fremsto Sovjetunionen som et grått kulturelt ødemark, et sted der kreativitet og individuell utfoldelse var strengt regulert og sensurert. Til tross for statlig kontroll, blomstret noen kulturindustrier i den sovjetiske æra, deriblant animasjon. "Drawing the Iron Curtain" utforsker den gyldne æra innen sovjetisk animasjon og de jødiske kunstnerne som bidro til at denne formen for kunst kunne thrive. Kunsthistoriker Maya Balakirsky Katz avdekker hvordan det statlige animasjonsstudioet Soyuzmultfilm samlet jødiske kreative talenter fra hele Sovjetunionen, og ble et uventet fristed for dissidenter som var utestengt fra å arbeide i andre bransjer. Boken gir en omfattende oversikt over et bredt spekter av sovjetisk animasjon produsert mellom 1919 og 1989, alt fra nyskapende kunstfilmer som "Tale of Tales" til tegneserier med den "sovjetiske Mikke Mus", Cheburashka. Katz viser at disse verkene spilte en sentral rolle i å uttrykke en kosmopolitisk sans og en multikulturell visjon for Sovjetunionen.