I løpet av det siste tiåret har den digitale medieutviklingen ført til nedgang i trykte medier, og mange eksperter har uttrykt bekymring for en »krise i kritikken« og beklaget »kritikerens død«. Nå som de godt betalte jobbene innen filmkritikk stort sett har forsvunnet, har blogger, diskusjonsfora og sosiale medier gitt ny mening til uttrykket om at »alle er kritikere«. Dette har ført til presserende spørsmål om status og hensikt med filmkritikk i det tjueførste århundre. I boken «Film Criticism in the Digital Age» samles ti forskere fra ulike deler av verden for å undersøke om vi er vitne til utryddelsen av seriøs filmkritikk, eller om vi ser begynnelsen på en gjenfødelse i en ny form. Gjennom en rekke case-studier og metodologiske perspektiver avdekker bidragsyterne mange tegn på at filmkritikernes innflytelse er på retur, men de finner også overraskende eksempler på hvordan kritikere – enten det er bloggers som jobber på si eller ansatte skribenter – har kunnet delta aktivt i dagens populære diskurser om film.