Douglas Sirk, født Claus Detler Sierck i Hamburg, Tyskland i 1900, har etterlatt seg en uforglemmelig arv innen filmverdenen. Etter å ha laget ni filmer før han flyktet fra Nazi-Tyskland, fant han veien til Amerika, der han skapte noen av sine mest kjente verk på 1950-tallet. Blant disse melodramaene finner vi tidløse klassikere som 'Magnificent Obsession', 'All That Heaven Allows', 'The Tarnished Angels', 'Written on the Wind', og ikke minst 'Imitation of Life', som ble laget i 1958 og utgitt året etter. Sirk er kjent for sin særegne stil, som gir en dypere mening til sjangeren melodrama. I hans filmer utforskes og kritiseres livsstilen i etterkrigstiden, ispedd konservative og materialistiske verdier og de falske verdinormene som preget samfunnet. 'Imitation of Life' er særlig relevant i dag, ettersom filmen reiser komplekse spørsmål rundt forholdet mellom mødre og døtre, samt spenningene mellom menn og kvinner. Den belyser også vennskapene mellom svarte og hvite kvinner, og den ambivalente og kontroversielle tematikken som omgir dens hovedkarakter, spilt av Lana Turner. Det er derfor på høy tid med en ny vurdering av denne betydningsfulle filmen og dens plass i filmhistorien.