Boken "Inaccessible Access" tar et etnografisk blikk på barrierene for inkludering innen kunnskapskaping. Den legger vekt på de sosiale, miljømessige, kommunikasjonsmessige og epistemologiske hindringene som personer med funksjonsnedsettelser møter og erfarer i løpet av sin læring og liv, særlig i konteksten av høyere utdanningsinstitusjoner og forskning. Forfatterne, som består av en neurodivers, funksjonshemmet og ikke-cis gruppe, anerkjenner at det finnes et kontinuum av (u)tilgang som er tilgjengelig for hver enkelt bidragsyter, avhengig av deres iboende interseksjonaliteter og forskjelligheter. Gjennom denne boken setter forfatterne og redaktørene fokuset på det arbeidet som gjenstår for å erkjenne verdien av ikke-normative tilnærminger til forskning og høyere utdanning, spesielt i tilfeller der epistemologier sentrert rundt funksjonsnedsettelse blir oversett i møte med institusjonelle normer, til og med innenfor eksisterende diskurser om likhet og annerledeshet.