Boken 'Reel Kabbalah: Jewish Mysticism and Neo-Hasidism in Contemporary Cinema' utforsker hvordan fiktiv film fra det tidlige 21. århundre fremstiller de esoteriske jødiske tradisjonene innen Kabbalah og Hasidisme. Den tar for seg de tekstlige og konseptuelle tradisjonene bak fem betydningsfulle filmrepresentasjoner: 'Pi' (1998), 'Ushpizin' (2004), 'Bee Season' (2005), 'The Secrets' (2007) og 'A Serious Man' (2009). Ogren analyserer hvordan disse filmene både viderefører og omformer tradisjonene i tråd med den moderne åndelige strømningen kjent som neo-Kabbalah og neo-Hasidisme. Gjennom denne nærstudien utfordrer Brian Ogren vår forståelse av hvordan film har påvirket oppfatninger av jødisk mystikk. Boken kaster lys over hvordan Kabbalah og Hasidisme i populærkultur kan påvirke massemediale fremstillinger av ultimativ sannhet, og belyser det komplekse samspillet mellom det spesifikke og det universelle innen New Age-fenomenet.