I amerikanske offentlige skoler er læreplaner ofte gjenstand for intens debatt, spesielt når det gjelder seksualundervisning. Mens konservative fremhever seksuell avholdenhet som den eneste akseptable meldingen, argumenterer liberale for at en mer omfattende tilnærming er nødvendig for å hjelpe unge mennesker med å unngå seksuelt overførbare sykdommer og uønskede graviditeter. Midt i dette spenningsfeltet befinner studentene og lærerne seg, der deres dagligdagse erfaringer med seksualundervisning sjelden er så tydelige som debatten antyder. "Risky Lessons" tar leserne med inn i tre middeltrinnskoler i North Carolina for å vise hvordan elever og lærere både støtter og undergraver den offisielle læreplanen gjennom sine spørsmål, valg, synspunkter og reaksjoner. Boken belyser spesielt hvordan både de formelle og uformelle læringsprosessene i seksualundervisning reflekterer og forsterker sosiale ulikheter knyttet til kjønn, rase og klasse. Til slutt kommer Fields med en kritikk av både konservative og liberale tilnærminger, og argumenterer for læreplaner som fremmer sosial rettferdighet og likeverd.