I ingen annen profesjonell sektor er det vanlig at seniorledere vender tilbake til den ordinære arbeidsstyrken i løpet av sine siste yrkesår. I næringslivet avslutter ikke administrerende direktører karrieren sin med å ta på seg oppgavene til en mellomleder, og firestjernersgeneraler returnerer sjelden til infanteriet før pensjon. I akademia skjer imidlertid det som ofte er en overraskende avslutning: tidligere seniorledere avslutter ofte sine karrierer ved å gjenta rollene og ansvarene til en professor. Fram til nå har både ledere og institusjoner vært overlatt til å håndtere disse overgangen på egen hånd, noe som ofte medfører hard lærdom som kunne vært unngått. 'Stepping Away' utforsker disse utfordringene ved å gå bort fra slitte klisjeer som 'å gå ned i stilling', og undersøker hvordan endringer i seniorlederskapet påvirker både individer og institusjonene de tjener. Boken bygger på empirisk forskning som involverer mer enn femti universitetsrektorer, prorektorer og dekaner, og gir en ny forståelse av de utfordringene og mulighetene ledere står overfor når de tar en ny plass i samfunnet.