Boken "S.E. 210 Caravelle" av Wolfgang Borgmann tar leserne med på en fascinerende reise gjennom historien om det franske jetflyet Sud Aviation S.E. 210 Caravelle, som ble etablert på 1950-tallet. Dette flyet, oppkalt etter de berømte caravela-skipene fra 1500-tallet, representerte et betydningsfullt skritt i utviklingen av passasjerfly. Sammen med det britiske de Havilland Comet, som det delvis var basert på, er Caravelle blant de tidligste jetdrevne passasjerflyene som ble produsert. I april 1959 markerte det en milepæl i luftfartshistorien ved å bli det første vellykkede jetflyet som startet regulær trafikk, og dette skjedde med Scandinavian Air Lines System (SAS). Produksjonen av S.E. 210 varte frem til 1972, og flyet forlot aktiv tjeneste i 2005. Med sine unike motorer plassert bak, har Caravelle påvirket designet av senere jetfly som Douglas DC-9 og Tupolev Tu-134. I denne boken får leserne en grundig gjennomgang av Caravelles design, utvikling og bruksområde, samt en oversikt over hvordan det ble benyttet av mange av verdens mest kjente flyselskaper i sin tid, inkludert Air France, SAS, Swissair, Finnair, Royal Jordanian, Austrian Airlines (AUA), United, Indian Airlines og VARIG. Boken gir også en detaljert oversikt over tekniske spesifikasjoner for flyet.