Når kan vi gå fra representasjon til frigjøring? Dette spørsmålet fra en ung svart jente inspirerte New York Times’ bestselgende forfatter Dr. Sonja Cherry-Paul til å utvikle en visjon for antirasistisk undervisning som går langt utover å bare inkludere mangfoldige tekster i klasserommet. 'Antiracist Reading Revolution' tilbyr et handlingsorientert rammeverk for antirasistisk undervisning og viser hvordan lærere for klassetrinn K-8 kan skape muligheter for transformerende lesing og diskusjoner i klasserommet. Dr. Cherry-Paul presenterer seks viktige perspektiver som hjelper lærere med å innta en antirasistisk holdning, og fremhever betydningen av undervisning bygget på kjærlighet, glede, fellesskap, rettferdighet og solidaritet. Lærere oppfordres til å reflektere over sine undervisningsmetoder, bryte ned ideologier som hinder for elevenes kritiske og kreative tenkning, og skape læringserfaringer som inspirerer til identitet, slik at elevene kan være seg selv fullt ut og anerkjenne alles fulle menneskelighet. Dette er essensen av å gå videre.