Boken 'Business Analytics: Solving Business Problems with R' av Arul Mishra og Himanshu Mishra gir en grundig innføring i hvordan analytiske metoder kan anvendes for å løse forretningsproblemer i dagens dynamiske miljø. I motsetning til tradisjonelle tilnærminger, som ofte begynner med forutsetninger, viser denne boka hvordan man kan bruke dataanalyse for å ta informerte beslutninger basert på reelle utfordringer virksomheter står overfor. Forfatterne utforsker banebrytende metoder som nevralnettverk, naturlig språkbehandling og boosted beslutningstrær, som er avgjørende for moderne forretningspraksis. Gjennom ulike applikasjoner, som prising, analyse av sosiale medier og merkevarebygging, illustreres hvordan disse metodene kan implementeres i virkelige scenarier, med virkelige eksempler fra kjente selskaper som Frito-Lay, Netflix og Zappos. Boka inneholder trinn-for-trinn R-kode med nyttige kommentarer, som gir leserne nødvendige verktøy til å tilpasse metodene til sine egne forretningsbehov. Med omfattende dekning av ulike forretningsområder som finans, markedsføring og menneskelige ressurser, er denne boken et uunnværlig verktøy for både studenter og profesjonelle som ønsker å resultatdrevet ta i bruk analysen i sine beslutningsprosesser.