Boken "Collaborative Response" presenterer en helhetlig modell for å møte de individuelle behovene til elever i skolen. Hovedmålet med utdanning er å sikre like muligheter for alle, samtidig som man fremmer læring og akademisk suksess. Imidlertid står lærere overfor utfordringen med å imøtekomme de omfattende behovene til hver enkelt elev i klasserommet. Den tradisjonelle skolemodellen er ofte utilstrekkelig for denne kompleksiteten, noe som kan skape forvirring blant lærere. Løsningen ligger i en samarbeidende tilnærming, hvor hvert barn får støtte fra et team som anerkjenner deres styrker og utfordringer. Boken beskriver tre sentrale elementer i denne modellen: samarbeidende strukturer og prosesser, bruk av data og bevis, samt et kontinuerlig tilbud av støtte. Leserne vil finne verdifulle ressurser som: startpunkter for å iverksette denne tilnærmingen, potensielle fallgruver med modellen, samt case-studier fra skoler som har implementert den. I tillegg får man tilgang til en nettside med verktøy, maler, case-studier og mye mer som kan bistå i arbeidet med å tilpasse utdanningen til den enkeltes behov.