Denne banebrytende boken fyller et viktig hull i litteraturen ved å tilby forskere en praktisk veiledning til bruken av den faktorielle undersøkelsesmetoden. Metoden lar forskere vurdere respondentenes tro om verden, deres vurderingsprinsipper og beslutningsregler gjennom flerdimensjonale stimuli, kalt vignetter, som etterligner virkelige beslutningssituasjoner. Gjennom innsiktsfulle eksempler illustrerer forfatterne sitt resonnering og veileder forskere gjennom alle relevante steg. Dette inkluderer hvordan man setter opp det faktorielle eksperimentelle designet, trekker prøver av vignetter og respondenter, samt håndterer praktiske utfordringer som oppstår når en eksperimentell plan med mange forskjellige behandlinger er integrert i et undersøkelsesskjema. Boken tar også for seg spørsmål knyttet til dataanalyse. I tillegg til å gi 'hvordan-gjøre' veiledninger for utformingen av faktorielle undersøkelseseksperimenter, dekker forfatterne også nyere utviklinger av lignende metoder, inkludert conjoint-analyser, valg eksperimenter og mer avanserte statistiske verktøy.