Kritisk tenkning og lesing på nett bør gå hånd i hånd, men ofte gjør de ikke det. Studenter klikker, sveiper og tror på det de ser, simpelthen fordi de ikke vet bedre. Dette er et problem vi alle kan kjenne oss igjen i. "Fighting Fake News" tar tak i denne utfordringen ved å gi deg verktøyene for hvordan du kan lese kritisk, avkrefte myter, teste sannheten og respondere på måter som fremmer visdom fremfor impulsivitet. Uansett hvilket innhold du underviser i, tilbyr bokens læringsopplegg engasjerende og samarbeidsfokusert lesing og diskusjoner som gir studentene mulighet til å: * Observasjon av hvordan lærere og medstudenter leser digitalt innhold, noe som kan øke bevisstheten om hvordan ulike lesemåter påvirker vår oppfatning. * Identifisere forfatterens bakgrunn, nettstedets sponsor og annen relevant informasjon som hjelper til med å sette teksten i kontekst. * Teste fakta gjennom evaluering av nyhetskilder, lateral lesing og andre kritiske lesestrategier. * Anvende 'Leserens regler for observasjon' for å lære å gjenkjenne vanlige retoriske virkemidler brukt for å påvirke leseren. * Være klar over hvordan for-profit sosiale medier opererer. Boken er en uunnværlig ressurs for alle som ønsker å styrke elevenes mediekompetanse og kritiske tenkning i en tid preget av informasjonsoverskudd.