Denne banebrytende teksten gir en grundig forståelse av hvordan retorikk fungerer i organisasjoner. Gjennom en kombinasjon av retoriske teorier og metoder samt prinsipper for organisasjonskommunikasjon, presenteres en steg-for-steg metode som gjør det mulig for studenter å analysere og kritisere eksempler på organisasjonsretorikk. Første del av boken gir en lettfattelig innføring i retorisk forskning, teori og kritikk, og forbereder studentene for å analysere organisasjoners budskap i ulike sammenhenger. Den andre delen retter oppmerksomheten mot konkrete behov i virkelige organisatoriske situasjoner, som å skape og opprettholde identitet, håndtere budskap knyttet til problemstillinger, risiko og kriser, samt kommunisere med dem som befinner seg 'innenfor' organisasjonen. Aktuelle eksempler og casestudier, som en konflikt om ren energi i Texas, restaurantseieres kamp mot matmerking i New York, og et universitets kunngjøring om bygging av en 'kroppsfarm', illustrerer viktigheten av temaene som tas opp.