Boken 'Research Methods in Education' gir en grundig innføring i forskningsmetoder som et integrert sett av teknikker for å utforske spørsmål knyttet til utdannelsesverdenen. Dette livlige og innovative verket hjelper studenter med å koble forskningsmetodikk til innhold, samt å verdsette betydningen av både kvalitative og kvantitative metoder. Leserne vil lære å ta etiske beslutninger i forskningen. Boken inneholder faktiske forskningshistorier som understøtter presentasjonen av forskningsområdene, og den legger vekt på gyldighet, autentisitet og praktisk betydning som sentrale forskningsmål. Strukturen i verket er delt inn i tre seksjoner: Grunnprinsipper for forskning (fem kapitler), Forskningsdesign og datainnsamling (sju kapitler) og Analyse og rapportering av data (tre kapitler). Denne tredelte konseptuelle rammen respekterer tradisjonelle kvantitative tilnærminger samtidig som den reflekterer den økende populariteten til kvalitative studier, blandede metodedesign og skolebaserte teknikker. Dette gir et omfattende, konseptuelt enhetlig og godt skrevet innblikk i forskningens verden.