I 'Street Data' utfordrer Shane Safir og Jamila Dugan tradisjonelle oppfatninger av hva som utgjør rettferdighet og læring i utdanningssystemet. Boken oppfordrer til å bli kvitt avhengigheten av store datamengder, som standardiserte testresultater, som hovedmål for å vurdere utdannelse. I stedet fokuserer forfatterne på å transformere systemet fra bunnen av, med utgangspunkt i elevenes unike evner, kulturelle rikdom og intellektuelle potensial. 'Street Data' påminner oss om at ikke alt som kan måles, er av verdi. Data kan være en kraft for humanisering, frigjøring og healing. Ved å bryte ned grunnprinsippene for street data – hva det er, hvordan det samles inn, og hvordan det kan supplere andre datakilder – presenterer Safir og Dugan en handlingsorientert rammeverk for skoler som ønsker å transformere sitt arbeid med rettferdighet. Boken er skrevet for både utdannere og beslutningstakere, og gir nye ideer og innovative verktøy som kan implementeres umiddelbart, samt et ressursbasert modell som støtter lærere i deres arbeid.