Boken 'Teaching Young Adult Literature' fungerer som en innføringsbok for lærere i videregående og ungdomsskolen, både for nyutdannede og de som allerede er i yrket og tar en mastergrad i utdanning. Den gir en grundig oversikt over hvordan ung voksenlitteratur kan anvendes i moderne undervisningskontekster. Med fokus på aktuell forskning om ungdomslivet og leseferdigheter, tar teksten opp nye og utvidede sjangre innen ung voksenlitteratur. Videre presenterer den pedagogiske tilnærminger og praktiske strategier for å integrere ung voksenlitteratur i engelsktimer og andre fag, som for eksempel historie. Boken adresserer også viktige sosiale, politiske og pedagogiske problemstillinger knyttet til engelskundervisning og ung voksenlitteratur, og forbereder lærere på å møte en elevpopulasjon som er mer sosialt, kulturelt og språklig mangfoldig enn noen gang før. Lærere vil lære å utvikle effektive læringsmiljøer ved hjelp av aktivitetsbaserte undervisningsmetoder og strategier som passer for varierte elevgrupper.