Boken "The New Leadership Paradigm" gir en grundig guide til hvordan ledere kan bruke teori for å påvirke seg selv og andre. Med godt gjennomførte metoder klarer boken å oppnå sitt mål, og hvert kapittel inneholder praktiske retningslinjer for ledelsesatferd. Forfatterne presenterer ikke bare teori, men også relevante og kraftfulle psykologiske funn fra de siste 50 årene, noe som gjør boken spesielt verdifull for både akademikere og praktikere i næringslivet. Det er ingen omfattende litteratur om læring, forsterkning, sosial læring og kognisjon som henvender seg direkte til det forretningsmessige og ledelsesmessige publikummet, og denne boken fyller dette gapet på en fremragende måte. Bruken av situasjonsvignetter gir leseren mulighet til å forstå abstrakte teorier på en konkret og anvendbar måte. Bokens nytteverdi økes ytterligere ved den hyppige bruken av diagrammer og grafer, samt 'write bites' – oppsummeringskapsler som er spredt gjennom teksten. En dypere lesning av boken vil avdekke mange verdifulle innsikter som kan bli til stor nytte for ledere i deres daglige arbeid.