I mange organisasjoner er det en tendens til å skille mellom fornuft og følelser, der følelser ofte betraktes som en sjelden og perifær del av arbeidslivet. I boken "Understanding Emotion at Work" av Stephen Fineman avkrefter forfatteren denne oppfatningen. Med en klar og engasjerende skrivestil illustrerer han hvordan følelser er en integrert del av de fleste prosesser i organisasjoner, inkludert ledelse, beslutningstaking, organisasjonsendringer, kjønnsrelasjoner, stress og nedbemanning. Gjennom levende eksempler fremhever Fineman både de positive sidene ved følelser på arbeidsplassen og de mørkere aspektene knyttet til følelser og fortvilelse. Boken gir verdifulle innsikter til akademikere, studenter og praktikere som ønsker å forstå de subtile nyansene i organisasjonslivet gjennom følelsens linse. Fineman fremhever betydningen av følelser med velvalgte eksempler, tankefull kommentar og grundig forskning, og gir leserne en dypere forståelse av hvordan følelser påvirker interaksjoner i og rundt organisasjoner.