Boken 'Reflexive Methodology' fra Mats Alvesson og Kaj Sköldberg tilbyr en grundig analyse av hvordan forskningsprosessen formes av ulike kontekster. Med fokus på den nødvendige refleksiviteten innen forskning, utforsker forfatterne samspillet mellom teknikker i empirisk forskning og ulike forskningstradisjoner. Denne andre utgaven av boken skiller seg ut fra mye av eksisterende litteratur, som ofte enten prioriterer empirisk tilnærming eller teoretiske og filosofiske betraktninger, noe som kan gjøre empirisk forskning tilsynelatende irrelevant eller merkelig. Alvesson og Sköldberg fremhever i stedet viktigheten av å vurdere de perceptuelle, kognitive, teoretiske, språklige, politiske og kulturelle forholdene som danner bakteppet for datafortolkning og forskningsdesign. Dette gjør boken til en uvurderlig ressurs, ikke bare for forskere, men også for studenter og undervisere, som vil finne verdifull innsikt og klarhet i metodologiske spørsmål. Professor Sabine Troeger fra Geografisk Institutt ved Universitetet i Bonn beskriver den som en av de mest informative kildene hun har hatt i sine forelesninger om metodologi.