Vi lever i et stadig mer digitalisert samfunn der digitale identiteter, rask utvikling av kunstig intelligens og stadig mer sofistikert programvare blir en del av vår hverdag. I denne boken blir forskere innen digital media utstyrt med verktøyene de trenger for å navigere i et stadig mer komplekst landskap av informasjon. Leseren vil få innsikt i hvorfor bestemte forskningsmetoder blir valgt og hvordan disse kan anvendes praktisk i ulike mediekurs på bachelor-nivå. Boken tar for seg hvordan forskningsmetoder kan hjelpe oss med å forstå den overfloden av informasjon vi møter daglig på nettet, fra TikTok-influensere til virale Twitter-innlegg. Hver kapittel inkluderer casestudier som illustrerer anvendelsen av både tradisjonelle metoder, som nettverksanalyse, og mer banebrytende tilnærminger, som grensesnittanalyse. Med en lettfattelig struktur skal denne boken gi et solid grunnlag for forskning innen digital media, og belyse rekkevidden og potensialet til disse verktøyene. Den gir en systematisk tilnærming til emnet og veileder leseren gjennom de spesifikke utfordringene og mulighetene som finnes i det digitale medielandskapet.