Boken "Self-Regulation in the Early Years" gir en grundig innføring i selvregulering for studenter innen barnehageutdanning, tidlig barndom og relatert fagområder. Den utforsker hva selvregulering er, og underbygger dette med forskning fra kognitiv, utviklings- og atferdspsykologi samt nevrovitenskap. Forfatterne undersøker hvorfor selvregulering er så sentral for barns utvikling og hvorfor det er avgjørende for fagfolk å støtte og utvikle denne egenskapen hos unge barn. Videre avdekker boken hvordan selvregulering legger grunnlaget for barnas sosiale, emosjonelle og kognitive utvikling, og tar for seg nøkkelsammenhenger som lek og samtale. Denne boken gir studenter innsikt i: - betyden av selvregulering - hvorfor selvregulering i økende grad går igjen i policy og læreplaner over hele verden - fokus på sosiale, emosjonelle og atferdsmessige aspekter ved selvregulering - viktigheten av relasjoner i selvregulering, både mellom barn og voksne og mellom barn.