I takt med endrede forventninger fra forbrukere, ansatte og myndigheter, er det ikke lenger tilstrekkelig for bedrifter å være best i verden. Nå forventes det også at de er best for verden; det vil si at de må være sosialt og miljømessig ansvarlige, bærekraftige og etiske. I boken ‘Strategic Corporate Social Responsibility’, tar forfatteren tak i dette ved å presentere strategisk CSR som en helhetlig og effektiv tilnærming til selskaps sosialt ansvar. Boken gir en grundig innføring i nøkkelbegreper, teorier og filosofiske tilnærminger knyttet til CSR, samt de praktiske verktøyene som trengs for å implementere denne kunnskapen i den virkelige verden. Verket er delt inn i tre deler; den første delen gir et teoretisk grunnlag for CSR, den andre delen undersøker ulike tilnærminger til CSR og hvordan disse kan settes ut i livet, mens den tredje delen fokuserer på måling og kommunikasjon av CSR-initiativ. En nyhet i denne utgaven er et kapittel med tittelen 'S-en i CSR: Sosiale og globale spørsmål'. Hvert kapittel inneholder refleksjons- og diskusjonsspørsmål, øvelser og case-studier fra anerkjente merkevarer som Ben & Jerry's.