De første to tiårene av det 21. århundre har bidratt til en stadig voksende mengde forskning, teoriutvikling og empiriske studier om læring og arbeid. Denne håndboken tar for seg emnet på en ny måte, og går utover en enkel sammenkobling av identitet, læring og arbeid, for å omfavne en mer helhetlig forståelse av lærere og deres livslange læringsprosesser. Gjennom 40 kapitler plasseres lærere, læring og arbeid i sammenhenger som spenner over utdanning, organisasjoner, samfunn, økonomi og politikk. Samlet gir disse bidragene et innblikk i de utviklende perspektivene akademikere fra hele verden har på forskningsutviklinger i både teori og praksis, samt kartlegger endringene i læring og arbeid de siste to tiårene. Boken er delt inn i fire deler: 1. Teoretiske perspektiver på læring og arbeid, 2. Sammenhenger mellom læring og arbeid i organisasjoner og utover, 3. Læring gjennom yrkeslivet og videre, 4. Utfordringer og problemer knyttet til læring og arbeid.