Denne boken fungerer som en autoritativ og likefullt tilgjengelig guide til filosofi innen utdanning. Den utforsker omfanget, sentrale tenkere og bevegelser, samt den potensielle innvirkningen på ulike utdanningsrelaterte spørsmål. Teksten presenterer en balansert tilnærming ved å vektlegge tre viktige dimensjoner: først gir den lik vekt til ulike filosofiske stilarter og tilnærminger; deretter inkluderer den både historiske og nåværende perspektiver på utdanningsfilosofi; og til slutt tar den for seg både tidløse 'permanente' spørsmål innen filosofi og mer aktuelle tematikker. Den første delen av boken illustrerer varierte filosofiske stilarter, med fokus på moderne debatter om naturen, muligheter og begrensninger ved de forskjellige tilnærmingene til utdanningsfilosofi. Den andre delen er viet til spesifikke tenkere fra fortiden, samt en generell dekning av utdanningsfilosofiens historie. Den tredje delen fokuserer på moderne filosofisk tenkning om utdanning, som gir et grunnlag og referansepunkt for videre diskusjon.