Debattene rundt den digitale medieøkonomien er sentrale i studiene av medier og kommunikasjon. Med et stadig mer digitalisert og databasert mediemiljø påvirkes alle aspekter av dette feltet, fra eierskap og produksjon til distribusjon og forbruk. 'The SAGE Handbook of the Digital Media Economy' gir et tverrfaglig perspektiv på moderne forskning som omhandler skjæringspunktet mellom den digitale økonomien og mediene, samt de kulturelle og kreative næringene. Boken gir en grundig oversikt over de viktigste debattene samt de konseptuelle og metodologiske rammene som finnes. Den er delt inn i fem hoveddeler: Del 1 utforsker sentrale begreper, Del 2 omhandler metodologiske tilnærminger, Del 3 ser på medieindustrier i den digitale økonomien, Del 4 undersøker geografiene til den digitale økonomien, og Del 5 diskuterer lovgivning, styring og politikk. Dette gjør boken til et uvurderlig verktøy for studenter, forskere og beslutningstakere som ønsker å forstå denne komplekse og dynamiske sektoren.