Håndboken gir en omfattende og moderne oversikt over området arbeidsplasse læring fra et globalt perspektiv. Skribentene er anerkjente teoretikere, forskere og praktikere innen dette raskt voksende feltet, som spenner over høyere utdanning, yrkesfaglig utdanning og opplæring, videregående skole etter endt plikt, samt livslang læring. Boken presenterer en bred, men samtidig grundig analyse av teorier, forskning og praktiske utviklinger i arbeidsplasse læring. Redaktørene har samlet tre sentrale områder: Teori; Forskning og Praksis; samt Utfordringer og Fremtiden innen arbeidsplasse læring. De avsluttende kapitlene inneholder anbefalinger for videre utvikling. Nøkkelpersoner i feltet har nærmet seg arbeidsplasser som læringsarena, det vil si, læring basert på arbeid. Det har også vært økende interesse for variasjoner av dette begrepet, slik som læring om, gjennom og på arbeidsplassen. Mange av de teoretiske diskusjonene har allerede blitt vist.