I "Sales EQ" presenterer Jeb Blount en banebrytende tilnærming til salg, og belyser den nye psykologien som former salgsyrket i dag. Kjøperne har i stor grad fått mer makt enn noensinne, med tilgang til omfattende informasjon samt økt innflytelse over salgsprosessen. Teknologiske fremskritt forårsaker stor endring i bransjen, noe som skaper frykt og usikkerhet og får mange kjøpere til å holde seg til det kjente. Den stadig reduserte oppmerksomhetsspennet gjør det utfordrende for selgere å engasjere potensielle kunder i samtaler som innebærer læring, hjelp, innsikt eller verdi-basert salg. I tillegg står selgere overfor en økende mengde av «me-too» konkurrenter, noe som gjør det vanskeligere å differensiere seg gjennom produktattributter, tjenester eller pris. Blount avslører en ubehagelig sannhet for mange i salgsbransjen: De tradisjonelle metodene for å oppnå suksess, som å kontrollere salgsprosessen, ha produsert kunnskap og benytte teknologi med effektive salgspitcher, er ikke lenger nødvendigvis nøkkelkomponenter for å oppnå resultater. Med denne boken lærer leseren hvordan man kan navigere i dette krevende landskapet og utvikle ferdigheter i emosjonell intelligens som kan hjelpe dem med å lykkes i dagens konkurransedyktige marked.