I boken "Gap Selling" presenterer Keenan en banebrytende tilnærming til salg som utfordrer de tradisjonelle konseptene og strategiene som har preget bransjen i mange år. Keenan argumenterer for at kjøpere ikke nødvendigvis handler basert på hvor mye de liker selgeren, men snarere hvilke behov og utfordringer de har. I motsetning til den etablerte troen på at det er selgers oppgave å overvinne innvendinger, er det faktisk kjøperens ansvar å ta stilling til sine egne barrierer i beslutningsprosessen. Boken forklarer videre at avslutninger av salg ikke er forbeholdt de mest karismatiske selgerne; i stedet er det en kritisk ferdighet som ofte mangle hos de som ikke forstår kjøpsprosessen. Keenan avkrefter myten om at pris er den primære grunnen til at salg feiler, og pekepinnene hans kan hjelpe selgere med å navigere gjennom vanlige fallgruver som langvarige salgsprosesser, prisinnvendinger, manglende beslutninger fra potensielle kunder, og uventede forespørsler om funksjoner i siste liten. "Gap Selling" gir selgere de nødvendige verktøyene for å forstå kompleksiteten i salgsprosessen og den psykologiske reisen kjøperen gjennomgår, slik at de kan tilpasse sine strategier og tilnærminger for å oppnå bedre resultater.