Boken "Samarbeid til barnets beste" tar for seg det viktige ansvaret som barnehageansatte har i foreldresamarbeidet, som også er en essensiell rettighet for barn. Med utgangspunkt i FNs barnekonvensjon, undersøker forfatterne hvilke muligheter som finnes for et nært og konstruktivt samarbeid mellom hjem og barnehage. Boken tar for seg hverdagslige samtaler og belyser hvordan tid og toleranse påvirker mulighetene for å arbeide med barnets beste. Kjerneelementene i arbeidet med å skape psykisk helsefremmende miljøer for barn er knyttet til relasjonene mellom mennesker. De valgene som tas på vegne av barn har konsekvenser både i nåtiden og fremtiden. Menneskers livsforhold og erfaringer er unike, men boken oppfordrer til å finne felles grunn i arbeidet for barnets beste. Gjennom praksisnære tekster og ulike forfatterstemmer fra både praksis- og utdanningsfeltet, åpner de ulike kapitlene opp for innsikt i forskjellige perspektiver og fremmer samarbeid til fordel for barnets utvikling og velvære.