Boken "Samarbeidslæring i skolen" av Robert Mjelde Flatås tar for seg hvordan skolen kan spille en essensiell rolle i elevenes sosiale utvikling og læring. I løpet av skolehverdagen er det avgjørende at elevene får mulighet til å forme sin identitet og selvbilde i samspill med andre. Boken bygger på prinsipper beskrevet i overordnet del 2.1, som fremhever betydningen av å støtte elevenes utvikling gjennom faglig arbeid og interaksjon. Samarbeidslæring er en pedagognøkkel som fremmer kritisk tenkning og problemløsningsevne, samtidig som den styrker lytteferdigheter og forståelse mellom elever. Flatås henter inspirasjon fra Kagans samarbeidsstrukturer, anerkjent i engelskspråklige land under betegnelsen "cooperative learning". Boken inneholder flere engasjerende øvelser som utfordrer elevene til å samarbeide, føre dialog og bryte meninger, noe som gir både faglig samt sosiale læringsopplevelser. I tillegg til å være lærerike, er øvelsene også morsomme, og bidrar til et livlig læringsmiljø. I innholdet finner man: - En introduksjon til samarbeidslæring - Fem grunnprinsipper som ligger til grunn for samarbeidslæring - Veiledning i hvordan man lærer å samarbeide - Over 80 konkrete metoder og øvelser tilpasset både grunnskolen og videregående opplæring Boken er en uvurderlig ressurs for lærere og pedagoger som ønsker å integrere samarbeid, dialog og meningsbrytning i undervisningen.