I 1962 publiserte Jürgen Habermas sitt banebrytende verk 'Borgerlig offentlighed', hvor han utforsket betydningen av offentligheten for meningsdannelsen i liberale demokratier, basert på grundige sosiale og begrepshistoriske undersøkelser. Boken har blitt en av de mest betydningsfulle klassikere innen 1900-tallets sosiologi og har åpnet nye perspektiver innen historie- og samfunnsvitenskapene. Nå, i en tid preget av internett, digitale medier og populismens utfordringer, vender den 94-årige tyske filosofen tilbake til sitt viktige tema. I sin nyeste utgivelse tar Habermas for seg de nye medienes innflytelse og deres plattformsstruktur, som i økende grad overskygger de tradisjonelle massemediene som tidligere utgjorde kjernen i den 'borgerlige offentlighet'. Han advarer om de alvorlige konsekvensene dette har for politisk debatt og meningsdannelse, som i dag i høy grad foregår i lukkede og selvbekreftende miljøer, der kravene til informasjonens kvalitet og pålitelighet ofte er lave. Til tross for disse utfordringene, opprettholder Habermas en optimisme og insisterer på at det ikke er umulig å gjenvinne en meningsfull offentlig debatt.