I løpet av de siste femti årene har Danmark utviklet seg i en mer mangfoldig retning, noe som har ført til økt fokus på etniske, religiøse og kulturelle minoriteter. Denne utviklingen har også preget det danske institusjonslivet. Mange praktikere, studenter og forskere innenfor det pedagogiske feltet ser derfor et voksende behov for å håndtere og forstå de spørsmålene og dilemmaene knyttet til diversitet. "(Farve)blinde vinkler" er en antologi som har som mål å belyse og utvikle innsikten i dette området. Boken samler kunnskap, perspektiver og praktiske verktøy som kan anvendes i arbeid med mangfold. Tidligere forskning om diversitet og inkludering har ofte hatt et begrenset fokus, primært rettet mot skoler og etniske minoritetselever, mens denne antologien utvider horisonten ved å inkludere en rekke pedagogiske sammenhenger, fra barnehager og ungdomsuddannelser til høyere utdanning. Gjennom et tverrfaglig perspektiv tilnærmer boken seg de ulike pedagogiske læringsmiljøene, og legger vekt på nødvendigheten av å forstå og navigere i et mangfoldig samfunn.