Boken "Formidlingsstrategier" gir en grundig introduksjon til kulturformidling, som omhandler de ulike tiltakene som offentlig støttede kulturinstitusjoner iverksetter for å tilby brukerne dypere innsikt, unike opplevelser og muligheter for å utforske kunst og kultur. Forfatteren tar utgangspunkt i etablerte kommunikasjonsteorier og presenterer tre distinkte strategier for kulturformidling. Den første strategien, den avsenderbaserte, fokuserer på ensrettet kommunikasjon fra kulturinstitusjonene til publikum, der målet er å informere og opplyse om institusjonens egne tilbud, som for eksempel et biblioteks samling, et museums utstillinger, eller et teaters repertoar. Den andre strategien, den modtagerorienterede, har derimot et annet fokus; selv om kommunikasjonen fortsatt er ensrettet, er det nå brukernes behov og ønsker som står i sentrum. Gjennom dette perspektivet søker kulturinstitusjonene å tiltrekke et større antall besøkende ved å tilpasse tilbudene til publikums interesser.