Hvordan kan du på en effektiv måte formidle din ekspertise og forskning til offentligheten samt utvalgte målgrupper? Hvordan kan du samarbeide hensiktsmessig med journalister? Og hvilke strategier bør du bruke for å optimalisere din tilstedeværelse på sosiale medier? Disse essensielle spørsmålene blir grundig utforsket i denne praktiske håndboken om forskningskommunikasjon. I en verden der forskningsbasert kunnskap er av stadig større betydning—spesielt i en tid der mange diskuterer et post-faktuelt samfunn—er det viktig for forskere og eksperter å stå fast på sin solide og kvalitetssikrede kunnskap. Denne kunnskapen er ikke bare viktig for det omkringliggende samfunnet, men også for å kvalifisere den offentlige debatten. Håndboken tar utgangspunkt i forskningen innen strategisk kommunikasjon, medier, journalistikk, og ikke minst forskningskommunikasjon. Gjennom denne forskningen viser Gitte Gravengaard og Anders Monrad Rendtorff hvordan eksperter og forskere kan utvikle en effektiv strategi for sin forskningskommunikasjon. Boken inneholder en rekke konkrete verktøy og innsikter som vil være til nytte for alle som ønsker å forbedre sin kommunikasjon med omverdenen.