Boken "Grammatik i kontekst" utforsker hvordan lærere kan bruke grammatikk som et verktøy for å forstå og analysere ulike teksttyper. Den gir innsikt i hvordan elever kan tolke fiktive tekster, analysere bruksorienterte tekster og utvikle strategier for å forstå faglige tekster. Videre bidrar den til å strukturere sentrale begreper i emneforløp og tilrettelegger for samtaler mellom læreren og elevene om språklig utvikling i deres egne tekster. Boken inneholder eksempler på elevtekster tilpasset både yngste, mellomste og eldste elever. Hver tekst blir grundig analysert med fokus på språklige trekk som lærere kan integrere i undervisningen, samtidig som det blir en praktisk del av grammatikkopplæringen. I tillegg er det et kapittel med sitater fra medier som viser vanlige og interessante språkfeil, noe som gir nyttige eksempler for undervisning i feilgrep og hvordan man kan unngå dem. Til slutt presenteres det en progressjon i grammatikkundervisningen som kan være til stor hjelp for lærere. "Grammatik i kontekst" kan leses både som en frittstående bok eller i sammenheng med "Grammatik i funktion" (2021), som fokuserer på én ordklasse om gangen.