Siden utgivelsen av 'Innovationspædagogik' i 2011 har boken blitt en viktig ressurs innen utdanningsinstitusjoner og praksis i Norge. Lektor Lotte Darsø gir leserne innsikt i hvordan undervisere, prosjektledere og konsulenter kan utvikle og fremme innovasjonskompetanse. I den oppdaterte utgaven er relevante emner, begreper og eksempler grundig revidert, og nye seksjoner om ansvarlig innovasjon, økonomisk innovasjon, design thinking og sanselig læring er inkludert. Begrepet innovasjonskompetanse refererer til evnen til å skape innovasjoner ved å navigere effektivt sammen med andre i komplekse relasjoner. For å fange opp kompleksiteten i kompetansebegrepet introduserer Darsø en analytisk inndeling mellom sosio- og intrainnovative kompetanser. Bokens fokus ligger på hvordan man kan designe og tilrettelegge undervisningsforløp som styrker deltakernes evne til innovasjon. En viktig rød tråd gjennom 'Innovationspædagogik' er innovasjonsdiamanten, som danner en kryssning mellom kunnskap, ukjent kunnskap, relasjoner og konsepter.