Hva betyr kompetanse? I løpet av de siste årene har begrepet kompetanse blitt en essensiell del av både utdanning og ledelse, men fremdeles er det uklart hva dette begrepet egentlig innebærer. Knud Illeris tar for seg dette spørsmålet grundig i sin bok og utvikler både det tradisjonelle og det utvidede kompetansebegrepet, som sammen illustreres grafisk ved hjelp av det som kalles kompetanseblomsten. Men hvorfor er kompetansebegrepet så utbredt? Svaret ligger i at det i stor grad bedre enn for eksempel kunnskap, kvalifikasjoner og dannelse, fokuserer på hva som er nødvendig for å håndtere både hverdagen og arbeidslivet i dagens samfunn. Kompetanse representerer evnen til å handle hensiktsmessig, både i kjente og nye, uforutsigbare situasjoner. Hvordan oppnår man kompetanse? For at læring skal føre til kompetanseutvikling, må prosessen ha bestemte kvaliteter. Her handler det ikke nødvendigvis om å benytte seg av spesifikke metoder, men om selve grunnlaget for læringen.