Boken 'Konflikter og konflikthåndtering' gir en grundig innsikt i forståelsen av konflikter og presenterer effektive måter å håndtere dem på en konstruktiv måte, enten det er i arbeidsmiljøet, i klasserommet, i styret eller i kundekontakt. Verket er delt opp i tre hoveddeler. Første del fokuserer på de grunnleggende aspektene ved konflikter og svarer på sentrale spørsmål som: Hva er konflikter? Hvordan utvikler de seg? Hvilke strategier kan benyttes i konfliktsituasjoner? I den andre delen konfronteres leseren med relevante temaer knyttet til konflikter, som kommunikasjon, følelser, blinde vinkler, rettferdighet og maktdynamikker. Til slutt i bokas tredje del presenteres de viktigste metodene for konflikthåndtering, som inkluderer konfliktveiledning, forhandling, mekling og avgjørelsesprosedyrer. Dette verket er spesielt nyttig for studenter på høyere utdanning og etterutdanning der konflikthåndtering er et eget fag eller en del av bredere emner. Det er også en verdifull ressurs for fagfolk som ønsker å utvide sin forståelse av konflikter.