Boken "Leg" utforsker dypere spørsmål rundt konseptet lek. Hva er egentlig lek? Er det bare en spesifikk læringsform, eller har lek en iboende verdi som aktivitet i seg selv? Denne boken presenterer en ny tilnærming som avviser ideen om å måtte velge mellom ulike syn på lek og i stedet tilbyr en tredje vei som integrerer de eksisterende perspektivene. Gjennom boken belyses en rekke viktige aspekter ved lekens natur: Hvem eller hva begrenser vår tilgang til lek i dag, og hvordan kan vi frigjøre leken? Hva er de essensielle definisjonene av lek og leker? Boken tar også for seg lekesyn og hvordan vår forståelse av lek, eller "begrebsbriller", farger vår oppfatning av fenomenet. Videre undersøkes hvordan lek spiller en avgjørende rolle i utviklingen av barns sosiale ferdigheter, selvkontroll, kreativitet, språk, og tidlig matematikkforståelse. Den belyser også hvordan lek påvirker barns gener og hjerneutvikling. Hva betyr så det profesjonelle begrepet "intergenerasjonell pedagogikk"? Leken har røtter som strekker seg tilbake til vår forhistorie, og boken stiller spørsmål ved hvilke implikasjoner denne kunnskapen har for profesjonenes roller og praksis i dag. På denne måten fremhever "Leg" lekens nødvendighet som ikke bare en del av barndommen, men som en essensiell del av menneskelig læring og utvikling.