I en tid hvor kommunikasjonsarbeidet er under konstant press fra økende krav om troverdighet, hurtighet og klarhet, står profesjonelle kommunikatører overfor betydelige utfordringer. Hvordan navigerer man effektivt i et landskap hvor kommunikasjonen aldri stopper, og hvor hver enkelt med en smarttelefon har muligheten til å bli en egen mediekanal? "Strategisk kommunikasjon i praksis" tilbyr innsikt og verktøy for å skape verdi som kommunikatør i denne foranderlige verden. Boken gir en oversikt over sentrale teorier, samt eksempler fra virkeligheten og inspirasjon fra ledende forskere innen kommunikasjon. Lesere vil utforske problemstillinger knyttet til tillit og relasjonsbygging med ulike interessenter, så vel som intern kommunikasjon, krisekommunikasjon, og hvordan man skal fasilitere endringer. Bokens illustrative saker tar utgangspunkt i den globale logistikkselskapet A. P. Møller – Mærsks kommunikative strategier. Hva gjorde Mærsk når klimaendringer krevde en ny samfunnsansvarlig tilnærming, eller hvordan håndterte de situasjonen da invasjonen i Ukraina skapte en helt ny virkelighet? Boken gir et klart fokus på nødvendige kunnskaper, ferdigheter og personlige egenskaper som trengs for å lykkes i kommunikasjonsfeltet.