I en verden preget av mangfold og stadig endring, står utdanningen overfor betydelige utfordringer. For å ruste elever og studenter til å navigere i denne komplekse virkeligheten, må de utvikle en evne til å forholde seg til forskjellige identiteter, håndtere samfunnsmessige problemer og bygge en global bevissthet. Boken 'Verdensborgeren og den interkulturelle læring' søker å bistå i denne prosessen ved å tilby et rikt utvalg av fagbegreper, refleksjoner og didaktiske perspektiver som fremmer interkulturell læring. Med spesielt fokus på innholdet i språkfag, omhandler boken praktiske eksempler fra arbeid med kultur, samfunn og kulturmøter, særlig innen engelsk, tysk og fransk for grunnskolen. Forfatterne bringer med seg en solid bakgrunn fra både språkfagene og studier i kultur- og språk Møter, internasjonale utviklingsstudier og geografi. Dette gir boken en klar global tilnærming og fokuserer på utviklingspotensialet for både språkfag og andre fagområder.