Hvorfor er det viktig for pedagoger og pedagogstudentene å ha kunnskap om vitenskapsteori, og hvordan kan dette påvirke deres praksis? Svaret er enkelt: Det gir mulighet for en dypere refleksjon rundt hva kunnskap innebærer, bevissthet om menneskesyn, og en bedre forståelse av egne handlinger i pedagogisk sammenheng. Denne boken gir deg en grundig innføring i temaene som er essensielle for å utforske disse spørsmålene. I hverdagen arbeider pedagoger i ulike institusjoner, skoler og klubber med å identifisere problemer og vurdere handlingsalternativer i pressede situasjoner. Dette kan beskrives som et øyeblikk av handlingstvang. Målet med denne boken er å demonstrere hvordan vitenskapsteori kan forsterke din profesjonelle dømmekraft og gi deg verktøy til å analysere og reflektere over praksis situasjoner fra nye og ulike perspektiver, enten du benytter positivistiske, pragmatiske, sosialkonstruktivistiske, hermeneutiske eller fenomenologiske tilnærminger. Boken gir en inngående forståelse av hvordan teoretiske rammeverk kan omsettes i praktiske handlinger.