Boken "Samfunnsfagdidaktikk" utforsker dybden og mangfoldet i samfunnsfagets innhold, og fremhever viktigheten av ulike samfunnsfaglige temaer i skoleundervisningen. Gjennom 15 kapitler presenterer forfatterne innsiktsfulle perspektiver som er ment å hjelpe lærere med å reflektere over sentrale problemstillinger knyttet til formidling av samfunnsfaglig innhold i klasserommet. Temaene som behandles spenner fra tverrfaglig og utforskende læring til essensielle emner som demokrati, bærekraftig utvikling, og kjønn og seksualitet, samt den tragiske 22. juli-terroren. I takt med samfunnets utvikling utvides og endres de samfunnsfaglige temaene og problemstillingene, men den fundamentale didaktiske utfordringen for lærerne forblir konstant: Hvordan kan de på en meningsfull måte formidle samfunnsfaglige emner som støtter opp under læringsmålene for både fagene og skolen som helhet? Boken retter seg primært mot lærerstudenter i samfunnsfag, men er også nyttig for lærere og andre fagpersoner som arbeider med samfunnsfag i en pedagogisk kontekst.