Samhandling i helsetenesta av Ragnhild Hellesø, Randi Opheim
Produktbeskrivelse
I dagens helsetjeneste er det mange aktører, instanser og organisatoriske nivåer som må samarbeide for å skape gode og sammenhengende helsetjenester for pasientene. I dette komplekse landskapet er det essensielt at sykepleiere tilegner seg kunnskap som sikrer at pasienten opplever kontinuitet og kvalitet i tjenestene de mottar. "Samhandling i helsetenesta" gir en grundig innsikt i hvor krevende det kan være å samhandle med aktører fra ulike fagområder innen forskjellige deler av helsetjenesten. Forfatterne fremhever organisatoriske verktøy som sykepleiere kan benytte seg av i sitt daglige arbeid. De redegjør for det faglige ansvaret sykepleiere har i ulike samhandlingskontekster, og konkretiserer hva det organisatoriske arbeidet kan innebære. Sentral i fremstillingen er hvordan informasjonssystemer, koordinering og organiseringsarbeid spiller en viktig rolle. Leserne vil også bli presentert for praktiske verktøy som kan anvendes i hverdagen. Boken belyser også hvilke kunnskaper og kompetanser som er nødvendige for å skape gode og sammenhengende helsetilbud til pasientene, og benytter konkrete eksempler for å illustrere de ulike perspektivene.